آبتین باور یک رویا

نگرانی مامانی از سونو 3 بعدی

1392/1/20 21:44
680 بازدید
اشتراک گذاری

سونوگرافیهای سه بعدی برای جنین خطرناک است



 استاد بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: دستگاه‌های سونوگرافی سه وچهاربعدی با استفاده ازیك محفظه و ارسال امواج مافوق صوت از سه زاویه مختلف به درون بدن، تصاویر سه بعدی از احشای درونی بدن تهیه می‌کند. اما این دستگاه درهنگام تصویر برداری از جنین ممکن است خطراتی همچون آسیب رساندن به حلزون شنوایی جنین داشته باشد.
دكتر محمد مهدی آرسته اظهار داشت:
دستگاه‌های سونوگرافی سه و چهار بعدی بیشتر در موارد غیر ضروری و برای مادران باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر خلاف تصور مردم در مورد بی‌ضرر بودن این دستگاه، همواره احتمال بروز خطر برای جنین وجود دارد.
وی گفت: این دستگاه برای گرفتن تصویر واضح ازحداكثرانرژی استفاده می‌كند واین امر می‌تواند در صورت استفاده‌های نامناسب و غیر ضروری، آسیب‌های جبران ناپذیری بر بدن جنین وارد كند. همانند مایكروویو عمل كرده و حتی می‌تواند مایع آمنیوتیك یا كیسه آب اطراف جنین را گرم کرده و بافتهای بدن وی را دچار آسیب كند.
او افزود: بر اساس موارد گزارش شده، در زیر پوست جنین‌هایی كه به هر دلیلی بعد از انجام سونوگرافیهای سه یا چهار بعدی سقط شده‌اند، حباب‌های هوا مشاهده شده و تاول‌های پوستی داشته‌اند. طی مطالعات مختلف نیز ثابت شده است به دلیل انرژی بسیار بالا، امكان بروز آسیب جدی به حلزون شنوایی جنین وجود دارد.
دکتر آرسته اضافه كرد: ضرورت استفاده از این نوع سونوگرافیها در مواردی بسیار محدود مانند تشخیص لب شكری یا بیماریهای استخوانی جنین است و بیان داشت: در همه این موارد می‌توان در مرحله نخست سونوگرافی معمولی انجام داد و در صورت صلاحدید پزشك متخصص، سونوگرافیهای سه یا چهار بعدی تجویز می‌شود.
این استاد بخش رادیولوژی اظهار داشت: به دلیل آموزش‌های انجام شده در اروپا و آمریكا، مادران باردار حتی حاضر به انجام سونوگرافیهای معمولی هم نیستند و در كشور انگلستان هم حداكثر یك بار و برای تعیین تاریخ زایمان، سونوگرافی انجام می‌شود. در كشوری مثل آمریكا حتی این یكبار هم از طرف مادران تقاضا نمی‌شود. این در حالی است كه در ایران، در طول دوره بارداری، چندین بار سونوگرافی انجام می‌شود كه اغلب به اصرار مادر و برای تعیین جنسیت جنین می‌باشد در صورتی که ضرورتی در انجام این امر وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم اینك به سبب عدم آگاهی نسبت به خطرات جدی این نوع سونوگرافیها، مادران اغلب برای تعیین جنسیت جنین یا تهیه عكس سه بعدی برای استفاده در آلبوم، اقدام به انجام این نوع سونوگرافی می‌كنند.
منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران - ایرنا
مامانیم بعد از خوندن مطالب مشابه و توصیه پزشکم سونو 3 بعدی رو حتی اگر ضرر شم 1درصد باشه به خاطر سلامتیت انجام ندادم چون ممکنه در آینده ضررهای که به بدن می زنه معلوم بشه حالا چرا ریسک کنم ،خیلی ترسیدم ترسوبا اینکه خیلی دوست داشتم سونوی که تصویرت کاملا واضح باشه رو  داشته باشم ولی سلامتی تو برام از هر چیزی مهمتره .
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان خدیجه
23 فروردین 94 13:34
کاشکی عکس الان نی نی را میزاشتی